IREK – AESM: Institutional Repository of Economic Knowledge

Asociațiile științifice și politicile de cercetare–educație: studiu comparativ între Japonia și Republica Moldova

Show simple item record

dc.contributor.author Șavga, Larisa
dc.contributor.author Avornic, Lorina
dc.contributor.author Avornic, Alexandru
dc.date.accessioned 2025-11-10T11:17:02Z
dc.date.available 2025-11-10T11:17:02Z
dc.date.issued 2025-09
dc.identifier.issn 1810-9136
dc.identifier.uri https://irek.ase.md:443/xmlui/handle/123456789/4663
dc.description ȘAVGA, Larisa; Lorina AVORNIC și Alexandru AVORNIC. Asociațiile științifice și politicile de cercetare–educație: studiu comparativ între Japonia și Republica Moldova = Scientific Associations and Research-Education Policies: A Comparative Study between Japan and the Republic of Moldova. Economica. Online. 2025, nr. 2, pp. 7-22. ISSN 1810-9136. Disponibil: https://doi.org/10.53486/econ.2025.133.07 en_US
dc.description.abstract Societățile științifice joacă un rol esențial în ecosistemul cercetare-inovare și în consolidarea relațiilor dintre cercetare, educație și industrie. Experiența Japoniei demonstrează că aceste organizații pot exercita un impact transformator asupra modernizării cercetării și inovării, condiționat de existența unui cadru favorabil dezvoltării lor. Modelul japonez evidențiază importanța unei structuri bine organizate, finanțate adecvat, conectate la mediul academic și economic și implicate activ în procesul de formulare a politicilor publice. Republica Moldova poate valorifica aceste lecții pentru a dezvolta un sistem asociativ științific consolidat, capabil să răspundă mai eficient nevoilor societății și să sprijine progresul durabil al cercetării și inovării. Prezenta lucrare, bazată pe o metodologie de cercetare complexă, analizează rolul societăților științifice în ecosistemul de cercetare-inovare japonez, impactul acestora asupra politicilor educaționale, de cercetare și identifică bune practici care pot fi adaptate la sistemul de cercetare-inovare-educație din Republica Moldova. CZU: 061.22:[001.895+37.014.5](478+520); JEL: A29, O1, O2, O3, Q01 ************************************************************************************************************************************* Scientific societies play a crucial role within the research and innovation ecosystem, strengthening the connections between research, education, and industry. Japan's experience demonstrates that these organizations can have a transformative impact on the modernization of research and innovation, provided there is a favourable framework for their development. The Japanese model highlights the importance of a well-organized structure and, adequately funded structure, connected to both academic and economic environments, and actively involved in the process of public policy formulation. The Republic of Moldova can capitalise these lessons to develop a consolidated scientific associative system, capable of responding more effectively to societal needs and supporting the sustainable progress of research and innovation. This paper, based on a complex research methodology, examines the role of scientific societies in Japan’s research and innovation ecosystem, their impact on educational and research policies, and identifies best practices that can be adapted to the research-innovation-education system of the Republic of Moldova. CZU: 061.22:[001.895+37.014.5](478+520); JEL: A29, O1, O2, O3, Q01 en_US
dc.language.iso other en_US
dc.publisher ASEM en_US
dc.relation.ispartofseries Economica;Nr. 3(133)
dc.subject scientific societies en_US
dc.subject research and educational policies en_US
dc.subject innovation en_US
dc.subject sustainable development en_US
dc.subject asociații științifice en_US
dc.subject politici de cercetare en_US
dc.subject politici educaționale en_US
dc.subject inovare en_US
dc.subject dezvoltare sustenabilă en_US
dc.title Asociațiile științifice și politicile de cercetare–educație: studiu comparativ între Japonia și Republica Moldova en_US
dc.title.alternative Scientific Associations and Research-Education Policies: A Comparative Study between Japan and the Republic of Moldova n and the Republic of Moldova en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account