IREK – AESM: Institutional Repository of Economic Knowledge

Tendințe în dezvoltarea și finanțarea învățământului superior din Republica Moldova

Show simple item record

dc.contributor.author Botnari, Nadejda
dc.date.accessioned 2021-10-12T11:48:33Z
dc.date.available 2021-10-12T11:48:33Z
dc.date.issued 2021-09
dc.identifier.issn 1810-9136
dc.identifier.uri http://irek.ase.md:80/xmlui/handle/123456789.1/184
dc.description BOTNARI, Nadejda. Tendințe în dezvoltarea și finanțarea învățământului superior din Republica Moldova = Development and Financing Trends of Higher Education in the Republic of Moldova. In: Economica. 2021, nr. 3(117), pp. 104-113. ISSN 1810-9136. en_US
dc.description.abstract Printre multiplele probleme, cu care se confruntă învățământul superior, în etapa actuală, menționăm insuficiența resurselor financiare necesare desfășurării cu o maximă eficacitate a procesului educațional. În acest context, cu precădere în ultimul deceniu, universitățile sunt preocupate de identificarea surselor de finanțare alternative celor din fondurile bugetare, care comportă caracter temporar și pun în pericol predictibilitatea și sustenabilitatea în instituții. Principalele aspecte, ce urmează să fie abordate, în acest articol, sunt: a) argumentarea rolului definitoriu al instituțiilor de învățământ superior în dezvoltarea potențialului intelectual al omului și creării unei societăți inteligente; b) analiza evoluției învățământului superior și identificarea tendințelor; c) reflectarea mecanismului de finanțare a învățământului superior din R. Moldova. În urma studiului realizat, se propun unele considerații cu privire la perfectarea sistemului de indicatori de evaluare a performanței instituțiilor de învățământ superior cuprinși în noua metodologie de finanțare a acestora. CZU: 005.915+658.14:378(478). JEL: H52, H53, H60, I122. ************************************************************************************************************************************ Insufficient financial resources, necessary to carry out the educational process with maximum efficiency, are among the numerous problems faced by higher education at the present stage. In this context, especially in the last decade, universities are concerned with identifying alternative sources of funding to those in budgetary funds, which have a temporary character and endanger the predictability and sustainability of training in the institution. The main aspects to be considered in the present article are: a) argumentation of the defining role of higher education institutions in the development of human intellectual potential and the creation of an intelligent society; b) analysis of the higher education evolution and identification of trends c) reflection of the financing mechanism of higher education in the Republic of Moldova. As a result of the study, some considerations are proposed regarding the improvement of the system of indicators for evaluating the performance of higher education institutions included in the new methodology of their financing. CZU: 005.915+658.14:378(478). JEL: H52, H53, H60, I122. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher ASEM en_US
dc.relation.ispartofseries Economica;nr.3 (117)
dc.subject învățământ superior en_US
dc.subject finanțare-standard en_US
dc.subject performanță universitară en_US
dc.subject finanțare compensatorie en_US
dc.subject finanțare complementară en_US
dc.subject cost standard per student en_US
dc.subject indicatori de finanțare en_US
dc.title Tendințe în dezvoltarea și finanțarea învățământului superior din Republica Moldova en_US
dc.title.alternative Development and Financing Trends of Higher Education in the Republic of Moldova en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account