Please use this identifier to cite or link to this item: https://irek.ase.md:443/xmlui/handle/123456789/4337
Title: Schimbări inovatoare ale modelelor de afaceri într-un mediu de piață în schimbare. Rezumatul tezei de doctor în științe economice
Authors: Emelian, Vitalie
Keywords: model de afaceri
strategie
transformarea modelului
inovare
transformare inovatoare
Issue Date: 2025
Abstract: Importanța și actualitatea temei de cercetare. În ultimele decenii, intensitatea schimbărilor din mediul extern a crescut accelerat, iar mediul de afaceri se transformă mai rapid ca niciodată, forțând întreprinderile să se adapteze nu doar la noile condiții, ci și la schimbarea continuă în sine. Tehnologiile digitale influențează semnificativ mediul de afaceri, ceea ce duce la o creștere rapidă a importanței acordate inovării modelelor de afaceri. Clienții au așteptări la un nivel comparabil cu cel al soluțiilor digitale moderne. În același timp, aceste schimbări determină organizațiile să-și reconsidere strategiile actuale și să identifice noi oportunități chiar de la începutul activității lor. Digitalizarea este unul dintre factorii esențiali care stimulează inovarea modelelor de afaceri. Însă nu doar digitalizarea rapidă, ci și inteligența artificială, automatizarea, dar și factori precum, tranziția către o economie verde, determină reproiectarea modelelor de afaceri, cu accent pe flexibilitate, inovație și orientare către client. Modelele de afaceri inovatoare trebuie să integreze practici durabile, principii ale economiei circulare și responsabilitatea față de mediu, pentru a rămâne relevante și pentru a respecta noile reglementări internaționale. În același timp, consumatorii devin din ce în ce mai exigenți și mai informați, preferând bunuri și servicii personalizate, livrate rapid și la standarde ridicate de calitate. Modelele de afaceri tradiționale bazate pe producția de masă și pe servicii standardizate devin din ce în ce mai ineficiente. Cercetarea în domeniul inovării în modelele de afaceri poate oferi soluții pentru întreprinderile care doresc să răspundă mai bine nevoilor pieței și să îmbunătățească relațiile cu clienții. În plus, cooperarea și parteneriatele strategice devin esențiale pentru intrarea pe noi piețe și dezvoltarea de soluții inovatoare. Actualitatea cercetării este determinată de faptul că inovațiile în modelele de afaceri devin instrument-cheie pentru obținerea unor avantaje competitive durabile și pentru creșterea eficienței organizațiilor în condiții de dinamică ridicată și incertitudine a pieței. Studiul schimbărilor inovatoare din modelele de afaceri permite elaborarea unor abordări eficiente pentru dezvoltarea durabilă și crearea de valoare adăugată pentru clienți într-un mediu aflat într-o continuă transformare. Totodată, în pofida interesului științific și practic în creștere față de acest subiect, persistă necesitatea unor cercetări aprofundate care să dezvăluie mecanismele și legitățile de formare a modelelor de afaceri inovatoare.
Description: EMELIAN, Vitalie. Schimbări inovatoare ale modelelor de afaceri într-un mediu de piață în schimbare: Rezumatul tezei de doctor în științe economice. Chișinău, 2025. 36 p. Specialitatea 521.03 – Economie și management în domeniul de activitate. Conducător științific: COTELNIC Ala, dr. hab., prof. univ.
URI: https://irek.ase.md:443/xmlui/handle/123456789/4337
Appears in Collections:5. Stiinte sociale si economice

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Rezumat_RO_Emelian_Vitalie.pdf1.41 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.