Please use this identifier to cite or link to this item: https://irek.ase.md:443/xmlui/handle/123456789/3380
Title: Evoluția industriei de modă în contexte emergente și rolul centrelor creative
Other Titles: Fashion Evolution in Emerging Contexts and the Role of Creative Centers
Authors: Nistor, Doina
Keywords: fashion sector
competitiveness
added value
creative hub
innovation
sectorul modei
competitivitate
valoare adăugată
centru creativ
hub
Issue Date: Mar-2024
Publisher: ASEM
Series/Report no.: Economica;nr. 1(127)
Abstract: Articolul explorează impactul centrului de design vestimentar ZIPhouse în evoluția industriei modei din R. Moldova, evidențiind trecerea de la manufactură la design și branduri proprii. Industria ușoară din R. Moldova a demonstrat reziliență și creștere, în special în exporturi, cu toate acestea, industria respectivă necesită o tranziție către modele mai inovatoare, o concentrare pe design și mărci proprii, pentru a fi competitivă pe termen lung și a depăși provocările ce țin de costurile înalte și forța de muncă, care este în scădere. Dezvoltarea strategică a hub-urilor creative, precum Centrul de design vestimentar ZIPhouse, este esențială pentru susținerea inovației și a creșterii durabile în industria modei. Colaborarea dintre universități și industrie, precum și integrarea tehnologiilor digitale, joacă un rol decisiv în avansarea competențelor și a afacerilor în sectorul respectiv. Articolul subliniază contribuțiile Centrului ZIPhouse la promovarea educației modei sustenabile și în ecosistemul modei din R. Moldova, punând accentul pe dezvoltarea comunității și colaborarea internațională. CZU: 687.5.01(478); JEL: L67, M11, M13; DOI: https://doi.org/10.53486/econ.2024.127.034 ************************************************************************************************************************************ The article explores the impact of the fashion design center ZIPhouse on the evolution of the fashion industry in the Republic of Moldova, highlighting the transition from manufacturing to design and own brands. The light industry in the Republic of Moldova has demonstrated resilience and growth, especially in exports, but it requires transitioning to more innovative models and focusing on design and own brands to remain competitive in the long term and overcome challenges related to high costs and declining workforce. The strategic development of creative hubs, such as ZIPhouse, is essential for supporting innovation and sustainable growth in the fashion industry. Collaboration between universities and industry, as well as the integration of digital technologies, plays a crucial role in advancing skills and businesses in this sector. The article emphasizes ZIPhouse’s contributions to sustainable fashion education and the fashion ecosystem in the Republic of Moldova, highlighting community development and international collaboration. UDC: 687.5.01(478); JEL: L67, M11, M13; DOI: https://doi.org/10.53486/econ.2024.127.034
Description: NISTOR, Doina. Evoluția industriei de modă în contexte emergente și rolul centrelor creative = Fashion Evolution in Emerging Contexts and the Role of Creative Centers. Economica. 2024, nr. 1(127), pp. 34-46. ISSN 1810-9136.
URI: https://irek.ase.md:443/xmlui/handle/123456789/3380
ISSN: 1810-9136.
Appears in Collections:2.Articole

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ECONOMICA 1 2024_pp.34-46.pdf1.03 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.