Please use this identifier to cite or link to this item: https://irek.ase.md:443/xmlui/handle/123456789/2875
Title: Marketingul educațional online prin prisma creșterii atractivității și consolidării imaginii universității
Other Titles: Online Educational Marketing as a Means to Increase the Attractiveness of the University and Its Image
Authors: Belostecinic, Grigore
Jomir, Eudochia
Keywords: universitate
marketing
marketing universitar
marketing online
strategii de marketing
imagine
atractivitate
university
university marketing
marketing strategies
image
attractiveness
Issue Date: 2023
Publisher: ASEM
Series/Report no.: Economica;nr. 3(125)
Abstract: În condiții de intensificare a concurenței, creștere a costurilor și reducere cu ritmuri rapide a numărului de studenți, universitățile din Republica Moldova se confruntă cu dificultăți în promovarea ofertelor educaționale și atragerea de studenți, încercând să găsească cele mai bune modalități de a îmbunătăți și dezvolta imaginea și reputația instituțională, a spori notorietatea și creșterea atractivității programelor de studii. În aceste condiții problema strategiilor, politicilor și tacticilor de marketing devine tot mai actuală și de interes major pentru universități, iar o strategie adecvată de marketing le poate oferi succesul viitor pe o piață din ce în ce mai concurențială a învățământului superior. Totodată, cercetările efectuate ne permit să constatăm că marketingul rămâne a fi unul dintre domeniile deseori ignorate de universități, iar folosirea canalelor digitale de marketing devine o necesitate pentru orice strategie de marketing universitar. Strategiile de marketing online pot influența pozitiv atitudinea potențialilor studenți prin prezentarea punctelor forte de care dispune, a elementelor prin care se diferențiază de concurenți, contribuind astfel la îmbunătățirea imaginii instituției și la creșterea atractivității pretendenților la studii. JEL: M30, M31. CZU: [339.138:37]:004.738.5+316.658.2:378.4. DOI: https://doi.org/10.53486/econ.2023.125.007 ************************************************************************************************************************************ The universities in the Republic of Moldova face difficulties in promoting educational offers and attracting students, trying to find the best ways to interact with target audiences to improve and develop the institutional image and reputation, increasing notoriety, the attractiveness of study programs and stimulating enrolment under the conditions of intensifying competition, increasing costs and rapidly decreasing student numbers. Therefore, the issue of marketing strategies, policies and tactics becomes increasingly topical and of major interest to universities, moreover, an appropriate marketing strategy can provide them with future success in an increasingly competitive higher education market. At the same time, the studies conducted allow us to find that marketing remains one of the fields often ignored by universities, while the use of digital marketing channels become a necessity for any university marketing strategy. Online marketing strategies can positively influence the reviews among potential students by presenting its strengths, the characteristics that differentiates it from competitors, thus contributing to improving the image of the university and increasing the attractiveness for study applicants. JEL: M30, M31. UDC: [339.138:37]:004.738.5+316.658.2:378.4. DOI: https://doi.org/10.53486/econ.2023.125.007
Description: BELOSTECINIC, Grigore, JOMIR, Eudochia. Marketingul educațional online prin prisma creșterii atractivității și consolidării imaginii universității = Online Educational Marketing as a Means to Increase the Attractiveness of the University and Its Image. In: Economica. 2023, nr. 3(125), pp. 7-27. ISSN 1810-9136.
URI: https://irek.ase.md:443/xmlui/handle/123456789/2875
ISSN: 1810-9136
Appears in Collections:2.Articole

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ec_2023_3_pp 7-27.pdf720.95 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.